10 x Desplat – czyli subiektywny wybór ścieżek dźwiękowych Festiwal Muzyki Filmowej, Festiwale, Muzyka filmowa

Już za chwilę rusza Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Nie ukrywam, że gościem, na którego najbardziej czekam, jest Alexandre Desplat. Z tej okazji postanowiłam prześledzić twórczość francuskiego kompozytora i wybrać 10 ścieżek, które zrobiły na mnie największe wrażenie. Oto tytuły albumów, które według mnie zasługują na szczególną uwagę. A spotkania Alexandre Desplat: Life with Music oraz koncertu The Magic and Majesty of Alexandre Desplat nie mogę się wprost doczekać!

10. Muzyka do filmu Światło między oceanami z Alicią Vikander i Michaelem Fassbenderem urzekła mnie przede wszystkim brzmieniem głównego tematu – subtelnym i lirycznym, a jednocześnie niepokojącym. Bo choć historia ma romantyczny urok, to niesie z sobą smak goryczy. I te dwa odcienie Desplat spójnie połączył w swojej muzycznej ilustracji.

9. Człowiek osaczony, zagubiony, uwikłany w relacje, na które nie ma wpływu – to jeden z głównych motywów od lat rozwijany przez Romana Polańskiego. W filmie Autor widmo muzyka Desplata wypełnia sieć powiązań między bohaterami, snując tajemniczą nić, w którą coraz bardziej zaplątuje się Ewan McGregor. To było pierwsze spotkanie polskiego reżysera z francuskim kompozytorem, ale – jak dotąd – chyba najciekawsze.

8. Film Operacja Argo obejrzałam na jednym oddechu… Po tym seansie nikt już mi nie powie, że Ben Affleck jest fatalnym aktorem i reżyserem. A muzyka Alexandre’a Desplata, ozdobiona orientalnymi brzmieniami, buduje w tej historii napięcie od pierwszej do ostatniej sceny.

7. Obraz Guillermo del Toro rozczarował mnie na wszystkich płaszczyznach – oprócz zdjęć Dana Laustsena i muzyki Alexandre’a Desplata. Ani to romantyczna baśń, ani groteska, a do tego fabuła złożona ze znanych skądinąd produkcji. „Gwizdanie” Desplata w temacie głównym zapada jednak w pamięć tak bardzo, że tego jednego Oscara mogłabym Kształtowi wody przyznać (ale cztery statuetki – to przesada!). Ciekawe, czy podczas koncertu „The Magic and Majesty of Alexandre Desplat” na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie kompozytor osobiście wykona „gwizdaną” melodię…

6. Artyzm fenomenalnej animacji Wesa Andersona Wyspa Psów jeszcze bardziej podnosi niezwykła muzyka. Utrzymana w orientalnym klimacie, wykorzystująca męski chór i charakterystyczny rytm japońskich bębnów, tworzy niesamowitą atmosferę, która – wraz z całą historią – kojarzyć się może z klasycznym kinem samurajskim. Ta ścieżka Desplata to jak dotąd jedna z najbardziej oryginalnych kompozycji Francuza.

5. Za muzykę do filmu Wesa Andersona Grand Budapest Hotel Alexandre Desplat otrzymał pierwszego w swojej karierze Oscara. I słusznie (choć zasłużył na niego już dużo wcześniej!) Bogactwo i niezwykłość instrumentarium (rosyjskie bałałajki!) oraz doskonałe wyczucie brzmienia i zestrojenie go z pastelowymi barwami kadrów sprawiają, że film ogląda się z takim samym apetytem, jak słucha się ścieżki. Co więcej – obraz bez muzyki nie smakuje już tak dobrze…

4. Wystarczyły trzy pierwsze minuty, żeby zakochać się w całej ścieżce Alexandre’a Desplata na długo… Odnajduję w Grze tajemnic ten sam spokój, który tak bardzo zachwycił mnie w kompozycjach do filmu Dziewczyna z perłą czy Jak zostać królem. Typowe dla artysty zestawienie smyczków i fortepianu tworzy tym razem ciekawe połączenie nastroju refleksji z subtelnym niepokojem. Ciąg dalszy recenzji TUTAJ.

3. Nie spodziewałam się, że Alexandre Desplat stworzy tak dobrą ścieżkę do filmu  Luca Bessona z gatunku science fiction. Kompozytor podarował komiksowej historii Valeriana i Laureline dojrzałą warstwę muzyczną, która nie tylko wzbogaca emocje podczas seansu, ale przywołuje je na powrót podczas słuchania płyty. Uwielbiam! I już nie mogę się doczekać wykonania suity Valerian i Miasto Tysiąca Planet na żywo podczas koncertu, którym uraczy nas FMF! Recenzja ścieżki TUTAJ!

2. Fenomenalny duet Rush-Firth w filmie Jak zostać królem, oscarowe dialogi i niedoceniona ścieżka dźwiękowa, która subtelnie rysuje nastroje, wypełnia ciszę i zabarwia emocje. – to właśnie dzieło Toma Hoopera. A temat główny The King’s Speech Alexandre’a Desplata wpływa do serca i pozostaje tam na zawsze…

1. Dziewczynę z perłą oglądałam kilkanaście razy. I choć znam na pamięć niemal każdą scenę i dialog, a pracę operatora zdjęć analizowałam wielokrotnie w kontekście malarstwa Vermeera, to zawsze podczas seansu mam wrażenie, że muzyka Desplata oczarowuje mnie na nowo. Wyraża bowiem te uczucia i słowa, które pozostają ukryte, niewypowiedziane, sugerowane jedynie spojrzeniem lub gestem. I dlatego ta ścieżka Alexandre’a Desplata zachwyca mnie najbardziej.

To tylko 10 tytułów wybranych przeze mnie spośród znanych mi ścieżek dźwiękowych Alexandre’a Desplata. Twórczość tego artysty obejmuje jednak ponad 150 różnorodnych kompozycji napisanych w większości do filmów francuskich i amerykańskich we wszystkich niemal gatunkach.

Desplat to kompozytor wrażliwy, wszechstronny, a nade wszystko perfekcyjnie wykorzystujący swoje muzyczne wykształcenie. Słychać to w każdym takcie i widać w zapisach partytury. Najpełniej zaś geniusz Desplata wybrzmiewa w trakcie koncertowych wykonań jego dzieł. Taką szansę daje w tym roku Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.

A nowe ścieżki Desplata witam z nadzieją na wyjątkowe muzyczne przeżycia. I jeszcze nigdy się nie zawiodłam.

____________________________________

Instagram: @anna_jozefiak_klub_filmowy
Twitter: @klubfilmowy
____________________________________

Najnowszy komentarz

Dodaj komentarz