FESTIWALE,  MUZYKA FILMOWA,  Transatlantyk

Instant Composition Contest na festiwalu Transatlantyk 2016

Transatlantyk16_ICC_4Transatlantyk Instant Composition Contest to jeden z najbardziej oryginalnych konkursów, z jakimi się spotkałam. Wyobraźcie sobie taką sytuację: mamy dwie sale. W jednej z nich stoi ekran, na którym wyświetlany jest krótki film. Każdy uczestnik ogląda go sam, po raz pierwszy. Następnie artysta przechodzi do drugiej sali. Na scenie stoi fortepian, mniejszy ekran widoczny dla kompozytora oraz duży ekran dla publiczności i jury. Uczestnik zasiada przy instrumencie i musi natychmiast, na bieżąco stworzyć muzyczną ilustrację do kolejnych scen filmu, który ogląda po raz drugi w życiu. Muzyka i obraz muszą być jak najbardziej spójne, co wymaga od artysty umiejętności reagowania na zmiany tempa akcji i nastroju.

Taki właśnie jest przebieg konkursu natychmiastowej kompozycji na festiwalu Transatlantyk. Co roku w eliminacjach występuje wielu kandydatów z całego świata, spośród których jury wybiera grono szczęśliwców. Następnego dnia biorą oni udział w ostatecznej rywalizacji.

Finał szóstej edycji odbył się 29 czerwca w Łódzkim Domu Kultury. W konkursie wzięło udział 11 uczestników. Oto oni:

Vitaliy Kyianytsia
Kamil Piotrowicz
Hanna Raniszewska
Anna Rocławska-Musiałczyk
Artur Słotwiński
Wojciech Szczepanik
Adam Tański
Tomasz Wielechowski
Jonasz Wiewór
Szymon Wójciński
Sebastian Zawadzki

W jury konkursu zasiedli: Jan A.P. Kaczmarek, Ray Costa, Matthias Hornschuh i Rafał Paczkowski.

Filmem, który był przedmiotem konkursu, okazała się być animacja pt. The Fox Tale. Ta krótka prosta historia spotkania zaczarowanego lisa z dwoma wojownikami pełna była dynamicznych zmian – od lirycznego wstępu po sceny walk i pogoni. Młodzi kompozytorzy musieli zmierzyć się z tymi gwałtownymi zmianami, mając do dyspozycji tylko jeden instrument i własną wrażliwość na oglądany w danej chwili obraz. Kilka razy podczas tych przesłuchań miałam wrażenie, że melodia skomponowana jest idealnie do scen, tak jakby uczestnicy spędzili kilka godzin nad planowaniem kolejnych sekwencji muzycznych. Zdarzyło się też kilkakrotnie, że reakcje artystów były nieadekwatne do oglądanej sytuacji. To jednak było niezwykle trudne zadanie. Zawodowi kompozytorzy często przyznają, że muszą poświęcić kilka tygodni na odnalezienie odpowiedniej melodii bądź brzmienia. Podczas konkursu uczestnicy musieli zdecydować się na konkretny ton czy moc dźwięku w mgnieniu oka. Podziwiam u nich nie tylko doskonałą wrażliwość na obraz, ale także świetne umiejętności w grze na fortepianie. Jak wynikało z rozmów prowadzonych po każdym występie przez Tima Burdena, każdy z uczestników ma solidne wykształcenie muzyczne i widać to było doskonale.

Laureatami 6. edycji Transatlantyk Instant Composition Contest zostali:

I miejsce – Sebastian Zawadzki (15 000 PLN);

II miejsce – Tomasz Wielechowski (7 500 PLN);

III miejsce – Anna Rocławska-Musiałczyk (5 000).

Wyróżnienia otrzymali: Hanna Raniszewska i Vitaliy Kyianytsia.

 

(Artykuł pojawił się również na stronie www.soundtracks.pl.)

_____________________________________

Instagram: @klubfilmowy
Twitter: @klubfilmowy
Pinterest: Klub Filmowy Obraz i Dźwięk
_____________________________________

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *