NAGRODY

LAUREACI POLSKICH NAGRÓD FILMOWYCH ORŁY 2022

Aida, reż. Jasmil Žbanić
Film Aida w reżyserii Jasmili Žbanić zwyciężył w tegorocznej 24. gali Polskich Nagród Filmowych – ORŁY 2022. Niewątpliwie ważny film europejski, z ogromnym wkładem artystycznym polskich twórców, otrzymał cztery nagrody w kategoriach Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz i Najlepszy Montaż.

W aktorskich kategoriach kobiecych głosami Polskiej Akademii Filmowej zwyciężyły: Agata Buzek za Pierwszoplanową Rolę Kobiecą w filmie Moje wspaniałe życie i Ewa Wiśniewska, która została doceniona za kreację drugoplanową w Zupie nic. Wśród aktorów po ORŁA sięgnęli Maciej Stuhr, który otrzymał statuetkę za pierwszoplanową rolę w filmie Powrót do tamtych dni i Jacek Braciak wyróżniony ORŁEM za kreację w filmie Żeby nie było śladów. Głosami internatów ORŁA publiczności otrzymał film Weseלe Wojtka Smarzowskiego, zaś ORŁA za Osiągnięcia Życia odebrał, nagrodzony przed kilkoma dniami na festiwalu w Cannes, wybitny polski reżyser, scenarzysta, malarz i aktor Jerzy Skolimowski. Uczestnicy gali wyrazili sprzeciw wobec rosyjskiej agresji na Ukrainie, unosząc kartki z apelem STOP RUSSIAN WAR!

To był pełen emocji wieczór 24. w historii gali ORŁÓW. Nagrody, które profesjonaliści przyznają profesjonalistom, zgromadziły w Teatrze Polskim najlepszych polskich twórców. W tym roku w konkursie głównym o prestiżowe ORŁY – Polskie Nagrody Filmowe ubiegało się aż siedemdziesiąt jeden produkcji. Finalnie Członkowie Polskiej Akademii Filmowej w swoim werdykcie wyróżnili ORŁAMI aż trzynaście nominowanych produkcji. Najwięcej statuetek zebrał film Aida w reżyserii Jasmili Žbanić, który tryumfował w czterech kategoriach. Obraz opowiadający o serbskiej masakrze w Srebrenicy, będący koprodukcją dziewięciu krajów europejskich w tym Polski, został wyróżniony przez Polską Akademię Filmową za aktualne przesłanie i znaczący wkład artystyczny polskich twórców.

To film, który porusza bardzo ważne tematy i jestem dumna, że to my Polacy dzięki takim projektom mamy udział w rozwoju europejskiej i światowej kinematografii. Wkład artystyczny polskich twórców był bardzo znaczący. Montaż filmu jest dziełem Jarosława Kamińskiego, kostiumy zaprojektowała Małgorzata Karpiuk, muzykę do filmu skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz – mówiła podczas odbierania nagrody polska współproducentka Ewa Puszczyńska podkreślając jednocześnie, że Aida, to prawdziwie europejski film o wojnie do której świat się przyzwyczaił wówczas tak bardzo, że nie usłyszał rozpaczliwego wołania o pomoc.

Po dwa ORŁY otrzymały filmy Magnezja, Powrót do tamtych dni i Wesele. Po raz drugi w historii ORŁY trafiły w ręce Ewy Wiśniewskiej, Agaty Buzek i Macieja Stuhra. Czwartą statuetkę otrzymali: aktor Jacek Braciak i kostiumograf Dorota Roqueplo tym razem wyróżniona za film Magnezja, a po raz szósty w karierze ORŁEM został nagrodzony Piotr Sobociński jr. za zdjęcia do filmu Wesele.

Podczas gali ORŁÓW nie zabrakło również gestów jedności i wsparcia z walczącą z rosyjską agresją Ukrainą. Zgromadzeni w Teatrze Polskim goście odpowiedzieli na apel Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej Dariusza Jabłońskiego, dołączając do akcji STOP RUSSIAN WAR!, unosząc kartki z takim przesłaniem podczas ceremonii. Widzowie mogli również zobaczyć i usłyszeć Olega Sencowa ukraińskiego reżysera i scenarzystę, a dziś żołnierza walczącego o swój kraj, który w apelu dziękował przyjaciołom filmowcom z Polski i polskiemu narodowi za pomoc i wsparcie podkreślając, że Polska stała się dla Ukrainy bratnim narodem.

Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Orły 2022 – Polskie Nagrody Filmowe otrzymali:

NAJLEPSZY FILM – Aida, reż. Jasmila Žbanić

NAJLEPSZA REŻYSERIA – Jasmila Žbanić, Aida

NAJLEPSZY SCENARIUSZ – Jasmila Žbanić, Aida

NAJLEPSZE ZDJĘCIA – Piotr Sobociński jr., Wesele

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA – Wojciech Żogała, Bo we mnie jest seks

NAJLEPSZA MUZYKA – Marcin Masecki, Powrót do tamtych dni

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA – Maciej Stuhr, Powrót do tamtych dni

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA – Agata Buzek, Moje wspaniałe życie

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA – Jacek Braciak, Żeby nie było śladów

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA – Ewa Wiśniewska, Zupa nic

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY – Film balkonowy, reżyseria Paweł Łoziński

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY – Rojst ‘97, reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix

ODKRYCIE ROKU – Łukasz Gutt, reżyseria, Wszystkie nasze strachy

NAJLEPSZY MONTAŻ – Jarosław Kamiński, Aida

NAJLEPSZE KOSTIUMY – Dorota Roqueplo, Magnezja

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA – Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana, Magnezja

NAJLEPSZY DŹWIĘK – Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora, Sonata

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI – Na rauszu (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)

NAGRODA PUBLICZNOŚCI (wyłoniona w głosowaniu użytkowników Wirtualnej Polski) – Wesele, reż. Wojtek Smarzowski

[Informacja prasowa]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *