Festiwal Muzyki Filmowej,  FESTIWALE,  MUZYKA FILMOWA

Muzyka i agent 007 w Krakowie

4Literacka postać agenta 007, stworzona przez brytyjskiego pisarza Iana Fleminga, zagościła po raz pierwszy w wyobraźni czytelników w roku 1953. W powieści Casino Royale autor nakreślił pierwotne rysy jednego z najbardziej rozpoznawalnych dziś symboli kultury popularnej. James Bond jako bohater filmowy pojawił się już rok później w produkcji telewizyjnej (Casino Royale, reż. William H. Brown Jr.). Odkąd zaś agent Jej królewskiej Mości wkroczył na ekrany kin (Dr. No, reż. Terence Young, 1962), nie przestaje wzbudzać zainteresowania widzów i producentów.

Nikt z nas nie potrafi dziś sobie wyobrazić historii kina bez postaci przystojnego, szarmanckiego i odważnego komandora, który walczy w obronie pokoju na świecie, a przy okazji korzysta z dobrodziejstw swojego zawodu. Stałymi elementami towarzyszącymi kreacji tej postaci jest towarzystwo pięknych kobiet (ożenił się tylko z jedną, a szczęście ich nie trwało długo), posiadanie najlepszych samochodów (najpopularniejszy z nich to Aston Martin), używanie szpiegowskich nowinek technicznych (zegarków, długopisów) i oczywiście sączenie martini z wódką, wstrząśniętego, nie mieszanego (choć Daniel Craig gustuje już w nieco innych trunkach).

Filmy o przygodach agenta 007 również opierają się na określonym schemacie, do którego należy z pewnością czołówka, typowe zwroty („My name is Bond, James Bond”), bardziej lub mniej dowcipne kwestie wypowiadane z ironicznym uśmieszkiem, postać panny Moneypenny (beznadziejnie zakochanej w agencie), antagonista (z góry skazany na przegraną) – no i oczywiście zapowiedź kolejnej części z udziałem Bonda.

W ciągu 50 lat od pojawienia się Bonda na ekranie kinowym, powstały 23 oficjalne filmy, w których postać agenta zagrało 6 aktorów (Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan i Daniel Craig). Każdy z nich nadał swojej postaci nieco inny charakter. Czy kreacja brytyjskiego agenta zaprezentowana przez ostatniego odtwórcę roli idzie w dobrym kierunku? Wielu chwali Craiga za to, że pozwolił Bondowi być słabym, podobnym do nas. Dla mnie jednak „nowy” Bond, sprzeciwiając się schematowi, jaki do tej pory był realizowany, pozwolił swojej postaci na zbyt wiele brutalności i wyrachowania. I te włosy blond…

Nieodłącznym elementem bondowskiej serii jest też temat muzyczny (napisany przez Monty’ego Normana, zagrany po raz pierwszy przez orkiestrę Johna Barry’ego), który od filmu Dr. No wplatany jest w ścieżkę dźwiękową do każdej nowej części. Są też piosenki, pisane przez największe gwiazdy muzyki. Wśród nich byli m.in. Louis Armstrong (We Have All the Time in the World), Paul McCartney i Wings (Live and Let Die), Duran Duran (A View to a Kill), a-ha (The Living Daylights), Tina Turner (GoldenEye), Sheryl Crow (Tomorrow Never Dies), Garbage (The World Is Not Enough), Madonna (Die Another Day), no i oczywiście Adele (Skyfall), która w 2013 roku zdobyła Oscara.

James Bond będzie bohaterem jednego z koncertów, jakie odbędą się podczas 7. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie: „007. The Best Of James Bond”. Program koncertu został ułożony według głosów słuchaczy RMF Classic, którzy spośród propozycji wybrali niemal 30 utworów. Utwory instrumentalne wykona Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, którą poprowadzi hiszpański kompozytor i dyrygent Diego Navarro. Piosenki zaś zaśpiewają m. in. Zbigniew Wodecki, Aga Zaryan i Justyna Steczkowska. Najwięcej głosów publiczności zdobyły: Tomorow Never Die Sheryl Crow, GoldenEye Tiny Turner i Skyfall Adele.

Oto pełny program koncertu, który odbędzie się 26 września w hali Arena w Krakowie:

James Bond Theme (instrumentalny) 
Goldfinger
 
— Into Miami/Alpine Drive (instrumentalny) 
Goldfinger 
— Shirley Bassey, wykonanie: Esther Ovejero 
From Russia with Love
 
— Matt Monro, wykonanie: Zbigniew Wodecki 
Thunderball 
— Tom Jones, wykonanie: Damian Ukeje 
You Only Live Twice
 
— Nancy Sinatra, wykonanie: Aga Zaryan 
On Her Majesty’s Secret Service 
— Sky Chase (instrumentalny) 
We Have All the Time in the World
 
— Luis Armstrong (utwór z filmu: On Her Majesty’s Secret Service) wykonanie: Zbigniew Wodecki 
Diamonds Are Forever
 
— Shirley Bassey, wykonanie: Esther Ovejero 
Live and Let Die 
— Paul McCartney & Wings, wykonanie: Damian Ukeje 
Nobody Does It Better
 
— Carly Simon (utwór z filmu: The Spy Who Loved Me), wykonanie :Monika Borzym 
For Your Eyes Only
 
— Sheena Easton, wykonanie: Justyna Steczkowska 
Moonraker Suite James
 
(instrumentalny) 
All Time High
 — Rita Coolidge (utwór z filmu: Octopussy), wykonanie: Natalia Nykiel 
The Living Daylights Suite 
(instrumentalny)
GoldenEye
 
— Tina Turner, wykonanie: Justyna Steczkowska 
The World Is Not Enough
 
— Ice Bandits (instrumentalny) 
Tomorrow Never Dies
 
— Sheryl Crow, wykonanie: Natalia Nykiel 
Die Another Day
 — Going Down Together (instrumentalny) 
License to Kill
 
— Gladys Knight, wykonanie: Aga Zaryan 
Casino Royal
 
— City of Lovers (instrumentalny) 
You Know My Name
 
— Chris Cornell (utwór z filmu: Casino Royale), wykonanie: Damian Ukeje 
Quantum of Solace 
— A Night at The Opera (instrumentalny) 
Skyfall
 — Adele, wykonanie: Monika Borzym 
Another Way To Die
 — Alicia Keys & Jack White (utwór z filmu: Quantum of Solace), Justyna Steczkowska, Zbigniew Wodecki, Aga Zaryan, Monika Borzym, Damian Ukeje, Natalia Nykiel oraz Esther Ovejero 
James Bond Theme Reprise
(instrumentalny) 

Lista utworów i artystów zapowiada się świetnie! Pozostaje mi czekać na 26 września i typować najlepsze wykonanie.

__________________________________________

Powiązane artykuły:

Piosenka filmowa – gatunek, który wyginął?

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie 2014

__________________________________________

Facebook: Klub Filmowy Obraz i Dźwięk

Twitter: @klubfilmowy

__________________________________________

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *