Transatlantyk Festival Łódź 2017 Festiwale, Transatlantyk

Czekam niecierpliwie…

Na niespełna 100 dni przed rozpoczęciem ogłaszamy pierwsze tytuły filmowe i wybrane sekcje tegorocznej edycji Transatlantyk Festival. Przedstawiamy szczegóły dotyczące Kina Kulinarnego, przybliżamy postać Barbary Sass-Zdort – bohaterki festiwalowej retrospektywy, zapowiadamy także obecne po raz pierwszy na Transatlantyku wydarzenia branżowe oraz zupełnie nowe wyróżnienie – nagrodę dystrybucyjną Transatlantyk Distribution Award.

SIŁA KOBIETY – THE POWER OF WOMAN MOTYWEM PRZEWODNIM TRANSATLANTYK FESTIVAL 2017

Część tegorocznego programu będzie podporządkowana tematowi Siła Kobiety. Pokażemy filmy z całego świata, zarówno te wyreżyserowane przez kobiety jak i o kobietach opowiadające. Dlaczego zdecydowaliśmy się na ten motyw przewodni?

Świat na zakręcie, świat w kryzysie uważnie słucha głosu kobiet. Można się z nimi nie zgadzać, ale nie można ich ignorować. Kiedy ciężko pracują, kiedy są kustoszami najważniejszych wartości, kiedy dbają o piękno chwili, która dzięki nim staje się niezapomniana. Chcemy złożyć hołd sile kobiety. ‚The Power of Woman’  – mówi Jan A.P. Kaczmarek, laureat Oscara i Dyrektor Festiwalu.

PIERWSZE TYTUŁY SEKCJI PANORAMA I DOCS

W sekcji PANORAMA, prezentującej najciekawsze filmy ostatnich miesięcy, pokażemy jedną z najciekawszych premier tegorocznego Berlinale – „Zwierzęta” Grega Zglińskiego, autora znanego publiczności filmu „Wymyk”, z Robertem Więckiewiczem w roli głównej. Dobry, gatunkowy thriller oraz psychodeliczne szaleństwo – tak o „Zwierzętach pisał po berlińskim seansie recenzent wpływowego magazynu The Hollywood Reporter. W ramach PANORAMY – przeglądu najciekawszych premierowych pozycji prosto ze światowych festiwali, pokażemy nowy dramat Volkera Schloendorffa („Blaszany bębenek”) – „Return to Montauk” ze Stellanem Skarsgaardem w roli głównej. W tej sekcji będzie można zobaczyć również „The Divine Order”, którego bohaterka walczy o prawo kobiet do głosowania w rodzinnej Szwajcarii. To obraz mocno wpisujący się w nasz tegoroczny motyw przewodni, nie tylko ze względu na treść: za jego reżyserię, zdjęcia i scenariusz odpowiadają kobiety.

W sekcji Docs, skupiającej nowe filmy dokumentalne z całego świata, pokażemy między innymi „Jerry Lewis. The Man Behind The Clown”, czyli portret jednego z najważniejszych amerykańskich komików XX wieku.

TRANSATLANTYK DISTRIBUTION AWARD 2017

Podczas tegorocznej edycji po raz pierwszy wręczymy nagrodę Transatlantyk Distribution Award w wysokości 40 000 PLN, a jej laureata wyłonimy w głosowaniu publiczności. Nagrodę otrzyma firma dystrybucyjna, która wprowadzi zwycięski tytuł do regularnej dystrybucji w polskich kinach. W konkursie wezmą udział wszystkie filmy pokazywane premierowo w sekcjach Panorama i Docs.

Nagroda Transatlantyk Distribution Award ma na celu wspieranie polskich dystrybutorów filmowych i realizuje motto Transatlantyk Festival: „Aby inspirować, edukować i łączyć”. Chcemy uczestniczyć w rozpowszechnianiu wybitnego kina współczesnego wśród polskich widzów, wspierać polskich dystrybutorów w prezentowaniu najlepszych premier ostatnich lat, tym samym zwiększając świadomość i wrażliwość filmową kinowej publiczności.

KONKURS POLSKICH KRÓTKICH METRAŻY

Już po raz drugi, na festiwalu Transatlantyk, odbędzie się konkurs polskich filmów krótkometrażowych. Filmy oceni międzynarodowe jury, które przyzna nagrody trzem najlepszym obrazom, w wysokości odpowiednio 10 000, 7 000, 5 000 złotych.

HISTORIE KINA: DEBIUTANCI

W tym roku w programie Transatlantyk Festival po raz pierwszy pojawi się także sekcja Historie Kina. Co roku w jej ramach będziemy przedstawiać widzom najważniejsze filmy tzw. historii X Muzy, tytuły najwybitniejszych twórców, które każdy miłośnik filmu powinien znać.

Ostatnie lata są wspaniałym okresem dla reżyserów, stawiających swoje pierwsze kroki w świecie filmu, zarówno w Polsce (obsypane nagrodami „Ostatnia rodzina” Jana P. Matuszyńskiego oraz „Córki dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej), jak i na świecie („Whiplash” Damiena Chazelle’a, „Syn Szawła” Laszlo Nemesa). W tym roku w Historiach Kina przypomnimy więc słynne debiuty z historii światowego kina.

Jednym z nich jest „Czekolada” Claire Denis. Ta perła francuskiej kinematografii lat 80., opowiada o młodej Francuzce, która jedzie do dawnej francuskiej kolonii w zachodniej Afryce. Z perspektywy czasu zupełnie inaczej widzi relacje łączące białych mieszkańców kolonii z ich czarnoskórą służbą.

Pokażemy też ekscentryczny obraz „The Gold Diggers” Sally Potter, awangardowe spojrzenie na patriarchat i kapitalizm. Debiutancki obraz Potter jest jednym z ważniejszym brytyjskich obrazów lat 80.; efektownie zrealizowanym manifestem przeciwko dyskryminacji i instrumentalnemu traktowaniu kobiet. Tam jednak, gdzie w takich przypadkach w kino wkrada się publicystyka, Sally Potter postawiła na opowiadanie niesamowitymi obrazami – „The Gold Diggers” to film, który trudno zapomnieć. To także obraz, którego nie mogliśmy pominąć w kontekście motywu przewodniego festiwalu “The Power of Woman – Siła Kobiety”, gdyż zrealizowała go ekipa złożona wyłącznie z kobiet.

Zaprezentujemy również arcydzieło amerykańskiego kina noir, „Noc myśliwego” Charlesa Laughtona z Robertem Mitchumem w roli fałszywego pastora. To jeden z najlepszych thrillerów lat 50., bardzo rzadko prezentowany na dużym ekranie, tym większą atrakcją będzie jego seans podczas festiwalu Transatlantyk.

PRZEGLĄD FILMÓW BARBARY SASS-ZDORT

W wywiadach podkreślała, że zawód reżysera nie ma nic wspólnego z płcią – najważniejszą cechą w tej profesji jest duża wrażliwość. Gdy zaczynała studia na łódzkiej Filmówce, jedyną uznaną w tamtych czasach polską reżyserką była Wanda Jakubowska.

Barbara Sass-Zdort swój pierwszy pełnometrażowy film nakręciła w wieku 44 lat, wcześniej asystując na planach m.in. Wajdzie, Skolimowskiem czy Hasowi. Opowiadając o kobietach, pokazywała ich wybory życiowe w kontekście niespokojnych czasów, w których przyszło im żyć – stanie wojennym, transformacji ustrojowej, solidarnościowego zrywu… Była twórczynią osobną, realizowała filmy skromne, kameralne; wyjątkowe, bo wyraźnie przedstawiające Polskę z kobiecej perspektywy. Pokazywała na ekranie kobiety przebojowe, czasem złamane; często przyznawała, że jej bohaterki są tym, kim czasem chciała być. Podczas Transatlantyku przypomnimy jej najważniejsze filmy: odrestaurowany cyfrowo „Krzyk”, „Dziewczęta z Nowolipek”, „Rajską jabłoń” i “Pokuszenie” z nagrodzoną na festiwalach w Gdyni i Tokio rolą Magdaleny Cieleckiej. Po seansie zaprosimy widzów na spotkanie z aktorkami, które stworzyły niezapomniane kreacje w filmach Barbary Sass-Zdort.

KINO ŁÓŻKOWE, GIRL POWER, SEZON, DZIECI, KINO KLASY B – ZAPRASZAMY NA SEKCJE TEMATYCZNE TRANSATLANTYK FESTIVAL

W motyw przewodni festiwalu „The Power of Woman –  Siła Kobiety” doskonale wpisują się także zrealizowane przez najwybitniejszych reżyserów światowego kina filmy, które pokażemy w sekcji Girl Power!, przygotowanej wspólnie z bardzo popularnym wśród Łodzian Letnim Festiwalem Filmowym Polówka. Wszystkie projekcje odbędą się w piątki, w plenerowych przestrzeniach EC1.

Jak zawsze zaprosimy też widzów festiwalu Transatlantyk do Kina Łóżkowego, czyli kilkudziesięciu wieloosobowych łóżek, w których będzie można obejrzeć najciekawsze filmy ostatnich miesięcy w wyjątkowej atmosferze. Popularny amerykański serwis lifestyle’owy BuzzFeed uznał Kino Łóżkowe za jedno z 10. najwspanialszych kin plenerowych świiata. Codziennie odbędą się dwa seanse (wczesnym i późnym wieczorem), natomiast w ciągu dnia Kino Łóżkowe będzie miejscem, w którym na Łodzian będą czekać wykłady, spotkania z gośćmi festiwalu Transatlantyk, będzie tam też można poczytać książki lub posłuchać audiobooków. Dokładne informacje o programie Kina Łóżkowego oraz jego lokalizację podamy bliżej festiwalu.

W ramach sekcji SEZON widzowie Transatlantyku będą mieli okazję nadrobić zaległości i obejrzeć kilkanaście najważniejszych premier, które pojawiły się w polskich kinach od poprzedniej edycji festiwalu.

DZIECI to sekcja przygotowana specjalnie dla naszych najmłodszych widzów. Od początku istnienia festiwalu Transatlantyk, szczególnie dbamy o dobór wartościowych filmów prezentowanych w tej sekcji, z myślą o kształtowaniu młodego pokolenia kinomanów i realizując nasze festiwalowe motto “Aby inspirować, edukować i łączyć”. Szczegółowy program sekcji ogłoszony zostanie w Dniu Dziecka.

Kino Klasy B i Inne Szaleństwa to z kolei najbardziej niepokorna i szalona sekcja na naszym festiwalu. Pokażemy w niej horrory, thrillery, kino sensacyjne i science-fiction, czyli przekrój kina gatunkowego, które jednocześnie zaskoczą widzów nieoczywistą stylistyką. Kierujemy ją do publiczności szukającej nowego, ożywczego spojrzenia na kino masowe

NIEZWYKLE APETYCZNA SEKCJA – KINO KULINARNE

Jak co roku serdecznie zapraszamy widzów festiwalu Transatlantyk na Kino Kulinarne, czyli unikatowe przedsięwzięcie, realizowane wspólnie z festiwalem Berlinale. Program tej sekcji to 5 filmów o tematyce kulinarnej. Seans każdego z nich zostanie połączony z wyjątkową kolacją, tematycznie nawiązującą do treści obrazu. Wszystkie kolacje będą przygotowane przez znakomitych Szefów Kuchni, z Modestem Amaro na czele. Dla łodzian gotować również będą: Robert Skubisz, Sebastian Krauzowicz, Tomasz Purol, Mariusz Pieterwas i zwyciężczyni Top ChefaKatarzyna Daniłowicz. Program sekcji powstał przy współpracy z kuratorem Kulinarisches Kino międzynarodowego festiwalu filmowego w Berlinie – Thomasem Struckiem.

Pierwszymi trzema tytułami Kina Kulinarnego, które mamy przyjemność ogłosić, są „Soul”, „Boone” oraz „Monsieur Mayonnaise”. Bohaterem „Soul” jest Eneko Atxa, szef kuchni uhonorowanej trzema gwiazdkami Michelin restauracji Azurmendi, który wyrusza do Japonii w poszukiwaniu nowych smaków oraz odpowiedzi na pytanie, czym jest tytułowa “dusza” gotowania. Razem z Jiro Ono (bohater dokumentu „Jiro śni o sushi”) oraz innymi szefami kuchni Atxa zastanawia się, czy karmiąc ciało, karmi także duszę.

Nastrojowy, hipnotyczny dokument „Boone” opowiada o trójce młodych farmerów z USA. Reżyser Christopher LaMarca na kilka miesięcy zamieszkał w ich gospodarstwie, pokazując ich codzienną pracę. Film łamie stereotyp sielskiego życia na wsi.

Z kolei „Monsieur Mayonnaise” to historia słynnego australijskiego reżysera Philippe’a Mora’y, odkrywającego nieznane fakty z życia własnego ojca. Mora senior podczas II Wojny Światowej działał we francuskim Ruchu Oporu. Co to ma wspólnego z francuską kuchnią? Na te pytanie odpowie „Monsieur Mayonnaise”.

FOTOFESTIWAL NA TRANSATLANTYKU

Kolejny raz zapraszamy naszych widzów na cykl filmów o fotografii i z fotografią w tle, ułożony we współpracy z organizatorami łódzkiego Międzynarodowego Festiwalu Fotografii – Fotofestiwalu. Wybrane filmy pokażemy na obu wydarzeniach. Będzie to między innymi „Ascent” – poetycka, zawieszona między dokumentem a fabułą opowieść w całości zbudowana ze statycznej fotografii. Kolejny tytuł –  „Don’t Blink Robert Frank”, to historia słynnego amerykańskiego fotografa i twórcy kina eksperymentalnego – Roberta Franka, którego prace przedstawiające codzienne życie wszystkich warstw społecznych w Stanach Zjednoczonych zrewolucjonizowały język fotografii reportażowej. Projekcjom na Fotofestiwalu i podczas Transatlantyk Festival towarzyszyć będzie Program Dyskursywny, poszerzający fotograficzny kontekst wyselekcjonowanych filmów.

LODOŁAMACZ

Podczas tegorocznego festiwalu Transatlantyk zadebiutuje także Lodołamacz, wydarzenie skierowane do polskiej branży filmowej, którego celem jest pogłębienie wiedzy na tematy związane z funkcjonowaniem rynku filmowego w Polsce i na świecie. Zadaniem pierwszej edycji Lodołamacza jest przybliżenie, zarówno w teorii, jak i w praktyce umiejętności poruszania się po rynku dystrybucyjnym. W programie Lodołamacz wezmą udział reżysersko-producenckie duety, pracujące przy projekcie filmowym, będącym na ostatnim etapie produkcji lub postprodukcji. Uczestnicy dowiedzą się m.in. jak znaleźć najodpowiedniejszego dystrybutora dla swojego filmu, na jakie wyniki box office’u mogą liczyć i, że czasem większa inwestycja w reklamę może oznaczać mniejszy zysk. Podczas kolejnych edycji opowiemy między innymi o pracy z agentami sprzedaży czy promocji międzynarodowej.

Lodołamacz jest kolejnym, nowym elementem festiwalu Transatlantyk realizującym motto “Aby inspirować, edukować i łączyć”.

KONKURS „Poczuj wolność okiem kamery”

Wraz z Instytutem Adama Mickiewicza mamy przyjemność ogłosić zupełnie nowy konkurs na najlepszy film krótkometrażowy: „Poczuj wolność okiem kamery”! Tegorocznym hasłem konkursu jest motyw przewodni Festivalu Transatlantyk “The Power of Woman – Siła Kobiety”. Zapraszamy wszystkich młodych twórców (do 35 roku życia), którzy przedstawią własne spojrzenie na kobiety i pojęcie wolności oraz wypowiedzą się na temat tytułowej, kobiecej siły. Czekamy na zgłoszenia maksymalnie 10-minutowych filmów, nakręconych przez studentów lub absolwentów szkół filmowych z całego świata. Laureatów wybierze jury w składzie: Bartek Konopka (prezes zarządu Pomorskiej Fundacji Filmowej), Joanna Łapińska (Dyrektor Programowa Transatlantyk Festivalu) i Grzegorz Skorupski (ekspert filmowy Instytutu Adama Mickiewicza).

Podczas tegorocznej edycji festiwalu nie zabraknie także wydarzeń muzycznych (w tym, jak co roku, dwóch konkursów kompozytorskich), spotkań, warsztatów i paneli dyskusyjnych; ponadto ponownie zaprosimy widzów do Klubu Festiwalowego. Więcej szczegółów przedstawimy niebawem.

Transatlantyk Festival coraz mocniej zaznacza swoją obecność w Łodzi. W tym roku, oficjalnymi partnerami festiwalu są: Szkoła Filmowa w Łodzi, EC1 Łódź, Fotofestiwal, Festiwal Kamera Akcja oraz Letni Festiwal Filmowy Polówka. Partnerem merytorycznym wydarzenia jest Narodowe Centrum Kultury Filmowej.

Więcej informacji o programie Transatlantyk Festival 2017 na stronie www.transatlantyk.org  oraz na profilu www.facebook.com/Transatlantyk.

(Informacja prasowa)

_____________________________________

Instagram: @klubfilmowy
Twitter: @klubfilmowy
Pinterest: Klub Filmowy Obraz i Dźwięk
_____________________________________

Dodaj komentarz