Transatlantyk Festiwal 2017 – program Festiwale, Transatlantyk

Już 14 lipca wypłynę w mój szósty rejs na pokładzie Transatlantyku. Festiwal ten darzę szczególnym sentymentem, ponieważ właśnie tu, jeszcze w Poznaniu, po raz pierwszy posmakowałam niezwykłej atmosfery filmowego szaleństwa, kiedy to biegałam z seansu na spotkanie, ze spotkania na warsztaty, a z warsztatów na koncert i z koncertu znów na seans. I gdy wokół mnie spacerowali znani kompozytorzy, aktorzy czy reżyserzy. I gdy wieczorem siadałam przed laptopem, otwierałam zapisany notes i do później nocy próbowałam złożyć potargane myśli w recenzje, relacje czy wywiady… To niezwykle intensywny, wyczerpujący, ale przepiękny czas!

Na dziesięć dni przed otwarciem dyrektor festiwalu Jan A.P. Kaczmarek oraz dyrektor artystyczna Joanna Łapińska przedstawili program tegorocznej edycji Transatlantyku.

Oto informacja prasowa przesłana prosto z Biura Festiwalowego:

„Filmowe premiery prosto z największych światowych festiwali, Master Classes z Edwardem Nortonem, Lucrecią Martel czy Michaelem Seresinem, wyjątkowe projekcje Kina Kulinarnego i Kina Łóżkowego… Znamy już cały program festiwalu!

Sekcja Panorama to przegląd najważniejszych premier, z filmami nagradzanymi na światowych festiwalach. Jest wśród nich wyróżniony Złotą Kamerą w Cannes obraz „Montparnasse i dziewczyna” Léonor Sérraille, a także „W czterech ścianach życia” Philippe’a van Leeuwe’a — laureat Nagrody Publiczności w sekcji Panorama i Nagrody Specjalnej na festiwalu w Berlinie, „Syn Sofii” Eleny Psikou (nagroda Best International Narrative Feature na nowojorskim Tribeca Film Festival) oraz „Moja szczęśliwa rodzina” reżyserskiego duetu Nana Ektvimishvili i Simon Gross (nagrodzona m.in. w Hongkongu, Seattle, Sofii i Lecce). W programie także głośny film „Pięćdziesiąt wiosen Aurory” Blandine Lenoir z Agnes Jaoui oraz „Neruda” twórcy „Jackie” Pablo Larraine’a. Tegoroczna Panorama to również ciekawe tytuły prosto z Hollywood. Właśnie w Łodzi na Transatlantyku po raz pierwszy w Polsce pokazana zostanie „Dunkierka”, najnowszy film Christophera Nolana z Tomem Hardym i Cillianem Murphym. Widzowie festiwalu obejrzą też kryminalne „Nocne życie” w reżyserii Bena Afflecka oraz „Wind River” autorstwa nominowanego do Oscara Taylora Sheridana (w roli głównej Jeremy Renner).

Ta sekcja to autorski wybór najciekawszych filmów dokumentalnych z Polski i zagranicy. W programie m.in. polska premiera „Napalmu” w reżyserii legendy światowego dokumentu, Claude’a Lanzmanna („Shoah”), który powracając po latach do Korei Północnej kręci film o przenikaniu się mitologii narodowych z osobistymi. Poza tym w programie m.in. dokumentalna biografia Whitney Houston „Whitney. Być sobą?” w reżyserii Nicka Broomfielda, „Abu: ojciec” Arshada Khana, w którym reżyser kieruje oko kamery na swojego umierającego ojca oraz „Chavela” Dareshy Kyi i Catherine Gund o niezwykłej Chaveli Vargas, kochance Fridy Kahlo i muzie Pedro Almodovara.

W tym roku po raz pierwszy wręczona zostanie Transatlantyk Distribution Award w wysokości 40 tysięcy zł. Jej laureata wybierze festiwalowa publiczność, a o nagrodę powalczy blisko 50 filmów. W konkursie biorą udział wszystkie tytuły pokazywane premierowo w sekcjach Panorama i Docs. Po festiwalu Transatlantyk Distribution Award trafi do dystrybutora, który zdecyduje się na wprowadzenie zwycięskiego tytułu do kin. Z kolei jury złożone ze zwycięzców konkursu organizowanego w ramach Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja wręczy własne wyróżnienie najlepszemu debiutującemu reżyserowi. Zwycięzca zostanie wybrany spośród autorów filmów prezentowanych w tym roku w sekcji Panorama.

Podczas festiwalu odbędzie się druga edycja Konkursu Polskich Filmów Krótkometrażowych. W tym roku do ścisłego finału zakwalifikowało się 29 z ponad 200 zgłoszonych tytułów. Organizatorzy nie uznają gatunkowych granic — w konkursie mogą wziąć udział zarówno filmy fabularne, jak i dokumenty, animacje czy obrazy eksperymentalne. Wszystkie tytuły oceni międzynarodowe jury w składzie: Eric Wojcik — selekcjoner Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Clermont-Ferrand, Michael Pattison — krytyk filmowy, znany m.in. z „Sight & Sound”, MUBI i rogerebert.com oraz reżyserka Kinga Dębska („Moje córki krowy”, „Hel”). Zwycięzca otrzyma Złotą Arkę za najlepszy film krótkometrażowy oraz 10 tysięcy złotych, natomiast laureaci drugiej i trzeciej nagrody dostaną odpowiednio 7 i 5 tysięcy złotych.

Po raz pierwszy na Transatlantyku odbędą się aż trzy przeglądy filmowe, poświęcone ważnym postaciom kina ostatnich lat. Gościem specjalnym festiwalu będzie Lucrecia Martel, która właśnie na Transatlantyk Festival zostanie uhonorowana prestiżową jubileuszową nagrodą Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI 92. Ceremonia wręczenia nagrody odbędzie się w czwartek 20 lipca podczas gali zorganizowanej przed projekcją filmu Martel „Kobieta bez głowy”. Uroczystość poprzedzi Master Class z reżyserką, podczas którego artystka odpowie na pytania widzów, zdradzając im metody swojej pracy twórczej. W sekcji Zbliżenie: Lucrecia Martel zobaczymy też dwa inne obrazy tej autorki — „Bagno” (nominacja do Złotego Niedźwiedzia i Nagroda im. Alfreda Bauera na Berlinale 2001) i nominowaną do Złotej Palmy w Cannes w roku 2004 „Świętą dziewczynę”.

W piątek 21 lipca z widzami spotka się Edward Norton. Będzie to pierwsza wizyta aktora w Polsce. Z tej okazji Transatlantyk przypomni trzy ważne tytuły z jego filmografii: „Fight Club” („Podziemny krąg”) w reżyserii Davida Finchera, obsypanego Oscarami „Birdmana” Alejandro Gonzáleza Iñárritu i „Lęk pierwotny” — debiut Nortona z 1996 roku, za który dostał on swoją pierwszą nominację do Oscara.

Trzecią retrospektywą w tegorocznej sekcji Zbliżenie jest przegląd filmów Barbary Sass, w ramach którego zobaczymy „Krzyk”, „Dziewczęta z Nowolipek”, „Rajską jabłoń” i „Pokuszenie”. Projekcjom towarzyszyć będą spotkania z aktorkami Sass: Magdaleną Cielecką, Martą Klubowicz, Marią Ciunelis i Dorotą Stalińską. W rozmowie z widzami weźmie również udział mąż zmarłej przed dwoma laty reżyserki, wybitny polski operator filmowy Wiesław Zdort.

Znamy także pełne składy pozostałych festiwalowych sekcji. W ramach nowej sekcji Historie KinaTransatlantyk zabiera widzów w podróż po historii X Muzy. W tym roku jej tematem są wyjątkowe debiuty reżyserskie – zobaczymy m.in. „Siódmy kontynent” Michaela Haneke, „Amores Perros” Alejandro Gonzáleza Iñárritu, „Noc myśliwego” Charlesa Laughtona, „The Gold Diggers” Sally Potter i „Badlands” Terrence’a Malicka. Tradycją festiwalu są nocne seanse pod znakiem Kina Klasy B i Innych Szaleństw w ramach najbardziej niepokornej sekcji Transatlantyku. W tym roku w rozkładzie jazdy m.in. nowe filmy Alexa De la Iglesii („Bar”) i Alice Lowe („Stan niebłogosławiony”). Sekcja pod nazwą Sezon przypomni najważniejsze premiery sezonu 2016/17, m.in. „Powidoki” Andrzeja Wajdy, „Przełęcz ocalonych” Mela Gibsona czy nagrodzony trzema Oscarami „Moonlight” Barry’ego Jenkinsa.

Wyjątkową formułę będzie miało w tym roku kino plenerowe, organizowane wspólnie z łódzkim festiwalem Polówka. Pod hasłem Girl Power! zobaczymy 10 filmów o wyjątkowych kobietach — m.in. „Wroga Numer Jeden” Kathryn Bigelow, „Wspomnienie lata” Adama Guzińskiego i „Historię Marii” Jeana-Pierre’a Ameris. Poza tym na seansach pod chmurką także nominowana do Złotej Palmy w Cannes „Młodość” Paolo Sorrentino czy poruszający, obsypany nagrodami „Pokój” Lenny’ego Abrahamsona.

Filmy realizowane techniką VR (Virtual Reality – pol. wirtualna rzeczywistość) cieszyły się ogromną popularnością przed rokiem, dlatego po raz drugi przyjrzymy się najciekawszym produkcjom tego nurtu. Wyświetlimy je w dziewięciu blokach, a każdy z nich będzie poświęcony innemu zagadnieniu, m.in. science-fiction czy teledyskom, tworzonym właśnie w technice VR. W tym roku Transatlantyk ma też niespodziankę dla miłośników kina eksperymentalnego — z okazji Roku Awangardy w przestrzeniach OFF Piotrkowska odbędzie się przegląd filmów awangardowych. Kolekcję krótkometrażowych, awangardowych realizacji, wybranych przez kuratorkę sekcji, Annę Dąbrowską, pokażemy w ramach obchodów Roku Awangardy w Polsce.

Ważną częścią festiwalu są pokazy dla najmłodszych. W tym roku w ramach Filmowego Klanu Urwisów zobaczymy tytuły przywiezione przez selekcjonerów z najciekawszych festiwali na świecie, dobrane tak, by jak najmocniej zakorzenić w małych widzach miłość do kina. W programie m.in. „Kacper i Emma na safari”, „Jak ukraść psa” i „Abulele”. Po każdym filmie na dzieci czekają warsztaty artystyczne, prowadzone przez doświadczonych animatorów. Małych kucharzy z pewnością zainteresują natomiast zajęcia kulinarne pod hasłem „Urwisy poznają przepisy”, prowadzone przez studio Book&Cook.

Już po raz siódmy wyruszymy na Transatlantyku w filmowy rejs szlakiem wyznaczonym przez wielkich mistrzów kuchni. W ramach sekcji Kino Kulinarne pokazane zostaną znakomite dokumenty o tematyce kulinarnej i okołokulinarnej — obrazy poświęcone jedzeniu, kuchni, ale też osobiste i przez to fascynujące historie życia wielkich gwiazd z kulinarnego świata. Warto dodać, że Kino Kulinarne to autorski cykl Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, a Transatlantyk ma wyłączność na jego prezentację w Polsce. Nad programem cyklu od 7 lat czuwa twórca i wieloletni kurator tej sekcji na Berlinale, Thomas Struck. Tegoroczna edycja potrwa aż 5 dni — od soboty 15 lipca do środy 19 lipca. W jej ramach zobaczymy filmy: „Soul” duetu Àngel Parra, José Antonio Blanco (szef kuchni: Wojciech Modest Amaro, gość specjalny: Daria Pawlewska, redaktor naczelna magazynu „KUKBUK”), „Monsieur Mayonnaise” Trevora Grahama (szef kuchni: Robert Skubisz, goście specjalni: Philippe Mora, australijski reżyser i bohater filmu, oraz Trevor Graham, producent i reżyser), „Boginie jedzenia” Vérane Frédiani (szef kuchni: Katarzyna Daniłowicz, gość specjalny: Małgorzata Minta, dziennikarka kulinarna, autorka bloga Minta Eats), „Boone” Christophera LaMarca (szefowie kuchni: Tomasz Purol i Mariusz Pieterwas, gość specjalny:Grzegorz Łapanowski) i „Andre — The Voice Of Wine” Marka Tchelistcheffa (szef kuchni:Sebastian Krauzowicz, gość specjalny: Michael Seresin, wybitny operator filmowy, a przy okazji jeden z największych nowozelandzkich producentów win).

Nie zabraknie też uwielbianego przez widzów Kina Łóżkowego! W tym roku komfortowe seanse odbywają się od 13 do 21 lipca w łódzkim Pasażu Schillera, a jedną z największych niespodzianek programu jest wieczorny pokaz legendarnego filmu Ridleya Scotta „Obcy — 8. pasażer Nostromo” — 21 lipca o 21.00. Dla tych, którzy potrzebują dodatkowej zachęty, ciekawostka: w roku 2015 amerykański magazyn „BuzzFeed” uznał Kino Łóżkowe festiwalu Transatlantyk za jedno z 10 najwspanialszych kin plenerowych na świecie.

Poza Lucrecią Martel i Edwardem Nortonem Transatlantyk odwiedzi w tym roku Jean-Michel Bernard, wybitny kompozytor, którego utwory pamiętamy choćby z filmu Martina Scorsese „Hugo i jego wynalazek” czy „Jak we śnie” i „Ratunku, awaria” Michela Gondry’ego. Podczas festiwalu będzie można posłuchać muzyki Bernarda na żywo — 20 lipca o godz. 20.00 odbędzie się specjalny koncert w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka (ul. Więckowskiego 15). Wstęp wolny.

Na zaproszenie festiwalu do Łodzi przyjedzie również znakomity operator filmowy Michael Seresin(„Harry Potter i Więzień Azkabanu”, „Wojna o Planetę Małp”), autor zdjęć do 9 filmów Alana Parkera, m.in. „Ptaśka”, „Harry’ego Angela” i „Midnight Express”. Widzowie spotkają się z nim podczas Master Class (19 lipca, godzina 17, Multikino Silver Screen, sala 10), które poprowadzi Nick Holdsworth, dziennikarz The Hollywood Reporter. Z kolei wybitna polska montażystka Milenia Fiedler poprowadzi spotkanie z Anne-Sophie Bion, która montowała m.in. oscarowego „Artystę” – na to wydarzenie zapraszamy 18 lipca o godzinie 13.30 (Multikino Silver Screen sala 9).

Wyjątkowo zapowiada się w tym roku otwarcie festiwalu, z zaplanowanym „Wielkim Czytaniem Kobiet” w reżyserii Marii Sadowskiej. W trakcie wieczoru znane i cenione artystki przeczytają fragmenty dzieł polskiej i światowej literatury, przygotowane przez Michała Nogasia i filmowe dialogi wybrane przez Michała Oleszczyka. Wszystko to w interakcji z muzyką Jana A.P. Kaczmarka w wykonaniu HollyŁódzkiej Orkiestry Filmowej i chóru Vivid Singers pod batutą Moniki Wolińskiej. Solistką będzie Joanna Jakubas (sopran). To wszystko już w piątek 14 lipca o godzinie 20.00 w ramach Gali Otwarcia festiwalu, w łódzkim Teatrze Wielkim (Plac Dąbrowskiego).

W piątek 21 lipca o godzinie 20.00, w tym samym miejscu rozpocznie się Gala Zamknięcia, na której poznamy laureatów wszystkich festiwalowych nagród. Muzyczną gwiazdą wieczoru będzie zespół Kwadrofonik, laureat Paszportu Polityki 2014 w kategorii „Muzyka poważna”. Galę swoją obecnością uświetni gość specjalny festiwalu, Edward Norton.

Jak co roku w programie Transatlantyku znalazły się konkursy dla młodych kompozytorów: Transatlantyk Instant Composition Contest™ oraz Transatlantyk Film Music Competition™.

Pierwszy to jedyny na świecie konkurs kompozycji natychmiastowej, wymagający od uczestników szybkości w podejmowaniu artystycznych decyzji i zdolności do improwizacji. Młodzi twórcy mają za zadanie obejrzeć wybrany dla nich fragment filmu, po czym na oczach jury i publiczności komponują do niego muzykę. Nieco inny charakter ma Film Music Competition™, gdzie od uczestników oczekuje się zarówno starannego dopracowania kompozycji, jak i oryginalności myśli.

Na tegorocznym Transatlantyku posłuchamy kompozycji 10 finalistów. Łączna pula nagród w obu konkursach wynosi ponad 82 tysiące złotych. Dodatkową nagrodą jest wyróżnienie przyznawane przez festiwal i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS dla najlepszego młodego polskiego kompozytora, który weźmie udział w Transatlantyk Film Music Competition™. Nagroda wynosi 20 tysięcy złotych. Po każdej prezentacji irlandzki dziennikarz Tim Burden przeprowadzi krótką rozmowę z młodym kompozytorem.

Podobnie jak w latach poprzednich Transatlantyk to także wyjątkowe warsztaty i spotkania. Coffee With… jest inspirującą platformą komunikacji profesjonalistów z debiutantami. Spotkania w ramach tego cyklu odbywają się przez cały festiwal, a każde z nich trwa około 30 minut. Będą też wykłady organizowane przez festiwal we współpracy z Uniwersytetem SWPS. Wszystkie odbędą się w Kinie Łóżkowym, codziennie od 14 do 21 lipca o godzinie 18.00. Wspólnie z redakcjami radia TOK FM i tygodnika Polityka organizujemy również cykl debat, poświęconych m.in. aktorstwu oraz głównemu tematowi festiwalu: #siłakobiety. Więcej szczegółów ujawnimy wkrótce.

Zainteresowanych dyskusją na temat współczesnej krytyki filmowej serdecznie zapraszamy naspotkanie z Klausem Ederem, sekretarzem generalnym Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI i cenioną dziennikarką filmową Grażyną Torbicką (18 lipca o godzinie 15.30 w Multikinie Silver Screen, sala 5.)

Jak co roku zapraszamy też na Talking Piano – wyjątkowe spotkanie widzów z kompozytorem, który opowie o swojej pracy i dokonaniach, ilustrując rozmowę specjalnie przygotowanymi na tę okazję utworami, które wykona na żywo przy fortepianie. Spotkanie odbędzie się 19 lipca o godzinie 19.00 w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka, a jego bohaterem będzie kompozytor, laureat Oscara Jan A.P. Kaczmarek.

Pełny program festiwalu znajduje się na stronie www.transatlantyk.org.

(Tekst: Informacja prasowa / Plakat: www.transatlantyk.org.)

_____________________________________
Instagram: @klubfilmowy
Twitter: @klubfilmowy
Pinterest: Klub Filmowy Obraz i Dźwięk
_____________________________________

Dodaj komentarz