FESTIWALE,  MUZYKA FILMOWA,  Transatlantyk

KONCERT 35-LECIA VARÈSE SARABANDE (TRANSATLANTYK 2013)

Gospodarz wieczoru Robert Townson
(producent z Varèse Sarabande)
oraz Agnieszka Możdżer.

Koncert z okazji 35-lecia wytwórni Varèse Sarabande był jednym z najważniejszych i najpiękniejszych wydarzeń muzycznych tegorocznego Festiwalu Filmu i Muzyki Transatlantyk 2013. 4 sierpnia Aula Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na ponad dwie godziny stała się miejscem, z którego publiczność – dzięki muzyce – przeniosła się w świat filmowych wzruszeń.

Wieczór miał charakter szczególny z wielu powodów. Przede wszystkim niezmiernie cieszy fakt, że to właśnie w Poznaniu wytwórnia płytowa, specjalizująca się w wydawaniu muzyki filmowej, postanowiła świętować swój jubileusz. To – jak powiedział Jan A.P. Kaczmarek, witając gości zgromadzonych w sali – szczególne wyróżnienie dla festiwalu. Warto podkreślić, że to dzięki Varèse Sarabande świat usłyszał kompozycje takich wielkich mistrzów muzyki filmowej, jak Jerry Goldsmith, Michael Kamen, Alan Silvestri, Alexandre Desplat, Henry Mancini czy Hans Zimmer. W ciągu 35 lat swojego istnienia wytwórnia wielokrotnie cieszyła się sukcesami wydawanych przez siebie płyt, zdobywających liczne nagrody, włączając w to najważniejsze statuetki w świecie filmu.

Koncert poprowadził wyjątkowy duet. Wraz z Agnieszką Możdżer poszczególne części wieczoru zapowiadał Robert Townson, który od 1986 roku nieprzerwanie – i z ogromnym powodzeniem – zajmuje się produkcją muzyki filmowej w Varèse Sarabande. W czasie powitania Robert Townson powiedział, że muzyka potrafi uchwycić duszę obrazu. Zdanie to w pełni oddaje charakter utworów, które mieliśmy okazję usłyszeć w niedzielny wieczór.

Kompozycja otwierająca złożona była z tematów muzycznych do takich filmów, jak Nagi instynkt(muzykę do niego napisał Jerry Goldsmith), Bez przebaczenia (muz. Lennie Niehaus) czy Powrót do przyszłości (muz. Alan Silvestri). Następnie orkiestra zagrała kompozycję Hansa Zimmera do filmuWożąc panią Daisy. Muzyce towarzyszyły fragmenty filmu Bruce`a Beresforda, wyświetlane na ogromnym ekranie. Subtelne dźwięki – od których odzwyczaił nas ostatnio Zimmer – zastąpione zostały dalej przez dynamiczny temat napisany przez Johna Powella do animacji Jak wytresować smoka.

Kolejny utwór, pochodzący z oscarowej ścieżki do filmu Mały romans, napisany został przez Georgesa Delerue. Partie solowe wykonała wybitna flecistka z Los Angeles, Sara Andon. Po tym zachwycającym występie usłyszeliśmy również kompozycję tematów stworzonych przez Marco Beltramiego – gościa festiwalu – m. in. do filmu Ja, robot i Hellboy.

Pierwszą część koncertu zamknął temat Jerry`ego Golsmitha z filmu Rudy. Zapowiadając tę kompozycję, Townson opowiedział o swojej współpracy ze zmarłym 9 lat temu kompozytorem i opisał wyjątkową atmosferę, jaka panowała podczas sesji nagraniowej do filmu Davida Anspaugha. Wzruszenie, o którym mówił Townson, udzieliło się również słuchaczom zebranym w Auli UAM, którzy mieli okazję oglądać finałową scenę filmu, ilustrowaną piękną muzyką Goldsmitha.

Drugą część wieczoru otworzyła żywiołowa i porywająca kompozycja złożona z tematów m. in. do filmu Stalowy gigant (muz. Michael Kamen), Terminator 2 (muz. Brad Fiedel), Robocop (muz. Basil Poledouris), Air force one (muz. Jerry Goldsmith) i Matrix (muz. Don Davis). Warto w tym miejscu przypomnieć, że symultaniczne wykonanie koncertowe muzyki do ostatniego z wymienionych filmów zostanie zaprezentowane podczas tegorocznego Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie pod koniec września.

Do rodziny kompozytorów współpracujących z Varèse Sarabande od 1997 roku należy również Jan A.P. Kaczmarek. Na koncercie jubileuszowym nie mogło więc zabraknąć muzyki z filmów Niewierna oraz Mój przyjaciel Hachiko. Obecny na sali kompozytor został przez publiczność nagrodzony długimi brawami.

Zapowiadając kolejny utwór, Robert Townson stwierdził, że muzyka w filmie animowanym jest wyjątkowo ważna, ponieważ właśnie dzięki niej wierzymy w to, co widzimy na ekranie. Przekonała nas o tym Barbara Gutaj, wykonując wspaniałą piosenkę Still dream do filmu Strażnicy marzeń. Skomponował ją Alexandre Desplat.

Wreszcie nadszedł czas na wielki finał. Na scenie po raz drugi pojawiła się olśniewająca Sara Andon. W towarzystwie orkiestry wykonała muzyczny motyw miłosny stworzony przez Alexa Northa do filmu Spartakus, w nowej aranżacji Lee Holdridge`a. Do krainy bajek po raz kolejny przeniósł nas główny temat ze Shreka (muz. Harry Gregson-Williams). Fenomenalny temat Michaela Giacchino ze ścieżki dźwiękowej do najnowszego filmu z cyklu Star Trek – wraz z fragmentem trailera – wyniósł nas natomiast daleko poza galaktykę. Atmosferę złagodziła i wyciszyła ponownie Sara Andon, wykonując przejmujący temat Elmera Bernsteina do obrazu Zabić drozda.

Nie można w tym miejscu nie wspomnieć o orkiestrze, która tego wieczoru wykonała kompozycje pochodzące z wytwórni Varèse Sarabande. Podobnie jak w zeszłym roku, również i tym razem na Transatlantyku pojawiła się orkiestra L`Autunno pod dyrekcją Adama Banaszaka. Zgrane brzmienie i żywiołowe gesty jednego z najbardziej uśmiechniętyh dyrygentów, jakich widział świat, zarażały publiczność nastrojem, jaki w danym momencie tworzył się na scenie. Orkiestrze i solistkom towarzyszył Poznański Chór Kameralny, przygotowany przez Bartosza Michałowskiego.

Repertuar zaprezentowany podczas koncertu był bardzo zróżnicowany. Wysłuchaliśmy muzyki zarówno z początków działalności wytwórni, jak i z najnowszych produkcji. Przypomnieliśmy sobie nazwiska i dzieła wielkich mistrzów, którzy już od nas odeszli, a także takich, których droga kompozytorska wchodzi dopiero w etap wielkiego rozwoju. Dzięki ich muzyce odwiedziliśmy bajkowe krainy, starożytne miasta, sportowe boiska, romantyczne zakątki czy równoległe światy. Muzyka wzbudzała w słuchaczach różne odcienie emocji: wzruszenie, namiętność, strach, radość, smutek, nostalgię. Te wszystkie odczucia były obecne w scenach filmowych, jednak to właśnie dzięki muzyce nabierały głębi i wyrazistych barw. To ona pozwalała nam odkrywać duszę obrazu.

Na wielkim ekranie oglądaliśmy fragmenty filmów z muzyką na żywo.
Flecistka Sara Andon podczas wykonania tematu z filmu Spartacus.

Barbara Gutaj wykonuje piosenkę Still Dream do filmu Strażnicy marzeń.
Sara Andon
Rewelacyjny motyw z filmu Shrek.
Wożąc panią Daisy.
Wielki finał.
 
Relacja pojawiła się również w serwisie www.soundtracks.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *