Festiwal Muzyki Filmowej,  FESTIWALE,  MUZYKA FILMOWA

Konkurs Dla Młodych Kompozytorów Muzyki Filmowej na FMF w Krakowie

Rusza 2. edycja Międzynarodowego Konkursu Dla Młodych Kompozytorów Muzyki Filmowej! Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie zapraszamy młodych twórców do rywalizacji o statuetkę FMF Young Talent Award. Spośród zgłoszonych utworów jury obradujące pod przewodnictwem Daniela Carlina – dyrektora  prestiżowej katedry Scoring for Motion Pictures & Television na Uniwersytecie Południowej Kalifornii: Thornton School of Music (USC) – wybierze zwycięską suitę, która zabrzmi podczas Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej na 100-lecie Amerykańskiego Związku Kompozytorów ASCAP, 28 września br. w Hali Ocynowni Arcelor Mittal Poland. 

Już po raz drugi organizujemy konkurs dla młodych twórców, dając im możliwość zaistnienia w kontakcie z hollywoodzką branżą muzyczną. Kompozytorzy, którzy nie mieli dotąd szansy pokazać się szerszej publiczności – mogą usłyszeć swoją muzykę wykonaną na żywo przez pełną orkiestrę symfoniczną tuż obok dzieł cenionych kompozytorów, w tym zdobywców Oscara. To nieprawdopodobne dowartościowanie ich dzieł, a także szansa na awans zawodowy. Dzieło laureata zabrzmi obok takich dzieł muzyki filmowej jak m.in. suit z filmów Spartakus, Zabić drozda, Babel, Tajemnica Brokeback Mountain, Anna Karenina. To nie tylko szansa na spektakularny debiut, ale przede wszystkim inwestycja w młode talenty, zwłaszcza że w tym roku postawiliśmy poprzeczkę jeszcze wyżej. Uczestnicy konkursu będą mieli za zadanie skomponować muzykę do trailera kultowej gry komputerowej BioShock Infinite. W ten sposób chcemy podkreślić znaczenie tego rosnącego sektora, który daje kompozytorom niemal nieograniczone możliwości tworzenia za pomocą rozmaitych środków wyrazu – ale który potrzebuje także wysokiej jakości ścieżek muzycznych – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

Zadanie konkursowe polega na skomponowaniu fragmentu utworu, do zamkniętej około trzyminutowej formy trailera BioShock Infinite. To nieprawdopodobnie dopracowana graficznie i  tworzona przy pomocy technologii Unreal Engine 3 gra akcji, w której gracz porusza się z obrazem widzianym z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Tytuł jest spin-offem serii BioShock wyprodukowanym przez cenione studio Irrational Games (BioShockSystem Shock 2), które zastosowało w tej grze zaawansowaną sztuczną inteligencję, pozwalającą kierowanym przez komputer postaciom na większą interakcję z otaczającym je światem. Kompozytorem muzyki oryginalnej do gry jest Garry Schyman. Schyman skomponował muzykę do Bioshock i Bioshock 2. Będzie także członkiem krakowskiego jury konkursu szukając partytury najlepiej oddającej złożony i nieprzewidywalny świat BioShock Infinite.

Nagrodą główną w konkursie jest statuetka FMF Young Talent Award zaprojektowana przez krakowskiego artystę Stanisława Juszczaka oraz publiczne wykonanie na żywo zwycięskiego utworu przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Diego Navarro podczas tegorocznej Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej: FMF świętuje 100-lecie ASCAPu, która odbędzie się 28 września 2014 roku. Dodatkowo, laureatom trzech pierwszych miejsc w konkursie organizatorzy FMF zapewniają pokrycie kosztów pobytu w Krakowie na czas festiwalu.

W międzynarodowym jury oceniającym zgłoszone prace, oprócz Daniela Carlina zasiądą: Robert Townson – szef Varèse Sarabande, najbardziej prestiżowej wytwórni płytowej wydającej muzykę filmową, Michael Todd – dyrektor ds. muzyki filmowej i telewizyjnej w Amerykańskim Związku Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP), Simon Greenaway – dyrektor ds. filmu i telewizji na Wielką Brytanię/Europę ASCAP, członek zarządu World Soundtrack Awards, Garry Schyman – amerykański kompozytor muzyki filmowej, wykorzystywanej w produkcjach telewizyjnych i grach komputerowych, Richard Guerin – konsultant muzyczny Philippa Glassa,Magdalena Wojewoda – dyrektor programowa RMF Classic oraz Robert Piaskowski – dyrektor artystyczny FMF-Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

Konkurs jest wspólną inicjatywą Krakowskiego Biura Festiwalowego oraz ASCAP (Amerykańskie Stowarzyszenie Kompozytorów, Autorów i Wydawców). Ideą międzynarodowego konkursu jest podkreślenie znaczenia debiutów młodych twórców filmowych, jak i obiecujących kompozytorów tworzących muzykę funkcjonalną. Celem konkursu jest wyłonienie zdolnych kompozytorów, stworzenie szansy na zaprezentowanie ich umiejętności międzynarodowej publiczności oraz pomoc w rozpoczęciu kariery zawodowej.

Szczegółowy regulamin konkursu jest dostępny na stronie internetowej FMF: www.fmf.fm. Znajdziecie tam także formularz zgłoszeniowy oraz wszelkie dodatkowe informacje. Wypełniony formularz należy wysłać na adres programowy@biurofestiwalowe.pl – dopiero po otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia otrzymacie dostęp do konkursowego filmu. Kompozycje w formie plików mp4 należy przesyłać do 20 sierpnia. Opiekę medialną i promocyjną nad twórczością laureata konkursu roztoczą organizatorzy FMF: radio RMF Classic, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz działająca w jego strukturze Krakow Film Commission.

Warto przypomnieć, że  w pierwszej edycji napłynęły pięćdziesiąt cztery zgłoszenia z dziewięciu krajów, z których jury pod przewodnictwem Roberta Townsona wyłoniło Holendra Matthijsa Kiebooma, który skomponował (fantastyczną!) suitę do czterominutowej etiudy Ciemna strona księżyca autorstwa Marka Gajowskiego. W konkursie wyróżnieni zostali także: Antonio Di Iorio (Włochy), Łukasz Pieprzyk i Tomasz Opałka (Polska).

Konkursowi towarzyszyć będzie Forum Audiowizualne FMF – jedyny w Polsce zintegrowany kurs profesjonalnych warsztatów dla młodych kompozytorów, w którym wykładowcami są najwięksi specjaliści Hollywood w zakresie sztuki muzycznej, dźwięku, postprodukcji dźwiękowej i aranżacji. Warsztaty odbywają się w jednym z najnowocześniejszych studio filmowych w Europie: Alvernia Studios. Podczas Master Classes najlepsze kompozycje uczestników konkursu będą analizowane i omawiane przez specjalistów i praktyków światowego kina oraz kompozycji. Tegoroczny kurs ograniczony zostanie do dwudziestu wyselekcjonowanych starannie uczestników pracujących na wyspecjalizowanych urządzeniach Alvernia Studios, biorąc udział w nagraniu ścieżki dźwiękowej na żywo.

Szczegółowy program Forum Audiowizualnego FMF zostanie opublikowany na www.fmf.fm do 30 lipca.

_____________________________________

Facebook: Klub Filmowy Obraz i Dźwięk

Twitter: @klubfilmowy

_____________________________________

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.