Festiwal Muzyki Filmowej,  FESTIWALE,  FILMY,  MUZYKA FILMOWA

Klubowy Maraton Filmowy #2 – Gustavo Santaolalla

gustavoDrugi Klubowy Maraton Filmowy proponuję spędzić z muzyką argentyńskiego kompozytora Gustavo Santaolalli, autora kompozycji m.in. do filmów Tajemnica Brokeback Mountain (Oscar 2006) i Dzienniki motocyklowe (BAFTA 2005). Artysta będzie jednym z najważniejszych gości podczas tegorocznego 7. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Twórczość Santaolalli odkryłam zupełnie niedawno dzięki filmowi Sierpień w hrabstwie Osage. W ścieżce dźwiękowej do świetnej adaptacji sztuki Tracy’ego Lettsa zachwyciła mnie umiejętność łagodzenia napiętych relacji, jakie tworzą się między członkami rodziny. Konflikty budowane w dobitnych dialogach (w mistrzowski sposób wypowiadanych przez aktorski zespół) i w dusznej scenerii letniego dnia wyciszane są przez delikatne dźwięki gitary i kojące tło smyczków. Muzyka i słowa zestawione są na zasadzie kontrastu, dzięki czemu wyraźniej dostrzegamy tragizm sytuacji, w jakich znajdują się postaci.

Dopiero po tym, jak zakochałam się w muzyce do wspomnianego dramatu Johna Wellsa, uświadomiłam sobie, że znam przecież jeszcze kilka filmów, które muzycznie zilustrował Gustavo Santaolalla. Do najpiękniejszych z nich – nie tylko pod względem dźwiękowym – należą dwa: 21 gramów oraz Babel. Oba filmy stworzył Alejandro González Iñárritu, meksykański reżyser, który w szczery do bólu sposób potrafi opowiadać o trudnym problemie braku porozumienia między ludźmi. Oba obrazy oparte są na podobnym zabiegu montażowym – historie kilkorga bohaterów poznajemy poprzez rozsypane w czasie i przestrzeni migawki z ich życia. Zaburzenie chronologii, długie ujęcia zestawione z krótkimi scenami, zdjęcia kręcone kamerą „z ręki” – wszystko to powoduje w widzu wrażenie niepewności, rozchwiania, zagubienia. Całą prawdę o bohaterach i ich losach poznajemy dopiero na końcu opowieści, gdy już złożymy wszystkie elementy „układanki”. Muzyka Santaolalli w obu filmach stanowi element kluczowy, nadający obrazom – w zależności od ich charakteru – skomplikowaną głębię psychologiczną lub etniczny klimat, będący w tym przypadku synonimem obcości i zagrożenia. Muzyka ta z jednej strony skłania do refleksji, cichego skupienia się na wypadkach przedstawianych w filmie, z drugiej zaś wzmacnia intensywność bólu i cierpień, jakich doświadczają bohaterowie.

Ścieżki dźwiękowe Santaolalli są nie tylko wspaniałymi kompozycjami towarzyszącymi obrazom. Jako samodzielne dzieło muzyczne funkcjonują z takim samym powodzeniem. Muzyki tej mogłabym słuchać bez końca.

Drugie spotkanie na Klubowym Maratonie Filmowym składa się z następujących filmów z muzyką Gustavo Santaolalli:

21 gramów, reż. Alejandro González Iñárritu, USA 2003 (nagroda Światowej Akademii Muzyki Filmowej w kategorii Muzyczne odkrycie roku dla Gustavo Santaolalli)

Babel, reż. Alejandro González Iñárritu, Francja, Meksyk, USA 2006 (ścieżka dźwiękowa zdobyła następujące nagrody: Oscar, nominacja do Złotego Globu, nagroda BAFTA, Grammy, Satelita)

Sierpień w hrabstwie Osage, reż. John Wells, USA 2013 

Nie będzie to maraton łatwy. Intensywność i barwy emocji z pewnością mocno obniżą nastrój widzów. Czy jednak nie warto spędzić kilku godzin w towarzystwie doskonałych aktorów, przy świetnych dialogach i pięknej muzyce?

Napiszcie, co sądzicie o doborze tytułów. Uważacie, ze to doskonały zestaw? Czegoś Wam zabrakło? Piszcie!

W następną środę pojawi się kolejna część Klubowego Maratonu Filmowego. Zapraszam!

Powiązane artykuły:

Klubowy Maraton Filmowy #1 – Dario Marianelli

Recenzja ścieżki dźwiękowej do filmu Sierpień w hrabstwie Osage

Dialog podstawą życia i… filmu

_____________________________________

Facebook: Klub Filmowy Obraz i Dźwięk

Twitter: @klubfilmowy

_____________________________________

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.